Az érzelmek szerepe

Az érzelmeknek egy-egy döntés meghozatalában is nagy szerepük van. Nem számít az, hogy mennyire racionális vagy logikus gondolkodású valaki, az agyi felépítésünk miatt sokszor érzelmi döntést hozunk. Az évek során a sok érzelmi emlék elraktározódik agyunk egy meghatározott részén, így amikor hasonló szituációba kerülünk – bár úgy véljük, racionális döntést hozunk –, mégis érzelmi alapon születik meg az elhatározás.



Ilyenkor az agy egy megszokott sémát követ, vagyis nem áll rá arra, hogy új lehetőségeket fontoljon meg, és más választásokkal éljen.
Jó hír, hogy képesek vagyunk megtanulni, hogyan kezeljük az érzelmeinket és miképpen szabályozzuk saját megnyilvánulásainkat.


Így mind a testbeszédünk, mind az érzelmi tónusunk változik, mely segíti a szándékolt üzenet átadását, és hosszú távon kihatással van a motivációra, az együttműködésre, az elkötelezettségre és a produktivitásra.


Egy coach nagyon jó segítséget tud nyújtani az érzelmek tudatosításának folyamatában. A coaching során teljesen helyénvaló az érzelmek kifejezését facilitálni. Időnként éppen ez hozza meg azt az áttörést, amelyre amiatt van szükség, hogy a vezető ne ragadjon le egy adott helyen, hanem tovább tudjon mozdulni.
S mivel a vezető is ember, egyértelmű, hogy alkalmanként fokozott érzelmekkel jelenik meg a coaching ülésen.


Nemrégiben volt egy ilyen esetem. Egy nagyvállalat egyik vezetője volt az ügyfelem, s mind a külső, mind a belső körülmények nagyon nehezek voltak, mondhatni nyomasztóak. Ez természetesen hatalmas érzelmi turbulenciát okozott ügyfelemnek. Azzal hívott fel, hogy segítsek neki átgondolni a jelenlegi helyzetet, mert a következő nap egy kiemelt fontosságú tárgyaláson kellett részt vennie.


A közel 1 órás telefonbeszélgetés során arra volt szüksége, hogy megfogalmazza saját érzéseit, szembesüljön azok hatásaival, lássa az érzelmek által generált gondolatait és viselkedését. Nekem a folyamat facilitásában és a „tükörtartásban” volt nagy szerepem. Képes volt más perspektívából meglátni saját mozgatórugóit. A beszélgetés végére képes volt elkezdeni gondolkodni, kezelni az érzéseit és tudatos döntéseket hozni. A másnapi tárgyalás – saját értékelése szerint – jól sikerült.