Mi fán terem?

Gyakran feltett kérdések


Mi a professzionális coaching?
A coaching számos alapelve a sportpszichológiából ered. Elsőként Tim Gallway fogalmazta meg ezeket az alapelveket először a tenisz, majd a golf területén. Gallway szerint a magunkban található ellenfél sokkal félelmetesebb, mint a háló túloldalán lévő. Kimondja, hogy az edző – a coach – abban tud sokat segíteni a játékosnak, hogy a saját teljesítménye útjában álló akadályokat csökkentse vagy megszüntesse. Amennyiben ez sikerül, akkor a természetes képességek kerülnek a felszínre, így a továbbiakban nem lesz szükség az edző utasításaira. Gallway egyik üzenete az, hogy az ellenfelünk tulajdonképpen a barátunk, amikor arra ösztönöz minket, hogy a saját képességeink határait még inkább tágítsuk.

Az ICF definíciója szerint a coaching egy gondolatébresztő és kreatív folyamatban létrejövő partnerkapcsolat, mely arra inspirálja az ügyfelet, hogy maximalizálja saját személyes és szakmai lehetőségeit. A coaching szakmaiság úgy tartja, hogy a kliens szakértője saját életének és szakmájának, és hisz abban is, hogy minden egyes coachee kreatív, találékony teljes és ép. Ezen az alapon állva a coach felelőssége:
  • Felfedezni, tisztázni és igazodni ahhoz, amit az ügyfél el szeretne érni;
  • Bátorítani a coachee-t az önfelfedezésre;
  • Kideríteni az ügyféltől származó megoldásokat és stratégiákat;
  • Az ügyfelet felelős és elszámoltatható pozícióban tartani.
  • A coach feladata, hogy meghallgasson, megfigyeljen és az egyéni szükség szerint alkalmazza a testre szabott megközelítést. Azt keresi, hogy melyek a kliens megoldásai, ötletei, stratégiái; és hisz abban, hogy az ügyfél természetéből fakadóan kreatív és találékony. A coach munkája, hogy támogatást biztosítson, erősítse azokat a készségeket, azt a leleményességet és azt a kreativitást, mellyel az ügyfél már rendelkezik.
Saját megfogalmazásomban: A coaching személyre, helyzetre és célra szabott fejlesztési módszer. Olyan támogatás, melynek célja, hogy az ügyfél fejlődjön, kiteljesedjen, döntően a személyiség erősítésén, a benne levő potenciálok kibontakozása alapján, mindezt új gondolkodásmód kialakításával, új viselkedésminták, módszerek beépítésével. Egy célorientált, jövőfókuszú partnerkapcsolat.



Mi a coach és mi az ügyfél szerepe a coaching folyamat során?

Coachként az én feladatom az, hogy objektív megfigyelő legyek, és olyan támogatást biztosítsak, mellyel előmozdítom az ügyfél (vagy a csapat) tudatosságának növekedését mind önmaga, mind mások felé. Az is a feladatom, hogy értő hallgatóként átfogóan megértsem az ügyfél (vagy a csapat) aktuális körülményeit, a folyamat során olyan bázis legyek, mely biztosítja a különféle lehetőségek megfontolását, az átgondolt tervezést, a döntéshozatalt, a „bajnoki mentalitás” lehetőségeit és potenciáljait. Feladatom, hogy bátorítsam ügyfelemet, hogy nézzen szembe a kihívásokkal és támogassam azt a növekedést, mely összemérhető a személyes erősségeivel és törekvéseivel. Előremozdítom a gondolkodás változását, mely új perspektívákat tár fel, foglalkozom a vakfoltokkal, hogy új lehetőségek bukkanjanak fel és támogatom az „alternatív forgatókönyvek” létrejöttét. Az én szerepem az, hogy elég teret engedjek ahhoz, hogy az ügyfél szabadon szembesüljön saját megérzéseivel, érzéseivel, gondolataival, valamint a környezet befolyásoló hatásaival. A coaching egy célorientált, jövőfókuszú munkafolyamat, így közösen vizsgáljuk azt: „mi van most” és „hova szeretnék eljutni”? Honnan, hova, hogyan?

Végezetül, a folyamat során végig fenntartom a szakmai határokat, beleértve a bizalmi légkört, és ragaszkodom a professzionális coaching etikai kódexében megfogalmazottakhoz.

A kliens (vagy csapat) szerepe a coaching folyamat során, hogy megfogalmazza azt a coaching napirendet/tervet, mely személyes és konkrét célokat tartalmaz. Ez a terv beépíti a fent említett megfigyeléseket és értékeléseket azért, hogy növekedjen saját öntudatossága, ill. mások felé való tudatossága, hogy lássa a személyes és/vagy szervezeti sikereket, teljes felelősséget vállaljon a személyes döntésekért és tettekért. Felhasználja a folyamatot új lehetőségek és más perspektívák átgondolására, bátor lépéseket tesz, hogy egymás után elérje a személyes céljait és törekvéseit, stratégiai megközelítést alkalmaz, és használja a problémamegoldó készségeit. Hasznosítja azokat az eszközöket, koncepciókat, modelleket és alapelveket, melyeket a coach biztosít a számára, hogy hatékonyan tudjon előre haladni.

Mit igényel egy coaching folyamat az ügyféltől?
A sikerességhez a coaching bizonyos dolgok megtételét valóban igényli az ügyféltől, s ezek egytől egyig a szándékkal kezdődnek:
  • Fókuszálás. Önmagára, a nehéz kérdésekre, a kemény igazságokra és önmaga sikerére.
  • Megfigyelés. Figyeli mások viselkedését és kommunikációját.
  • Odafigyelés. Az intuíciókra, a feltevésekre, a véleményekre, és arra a módra, hogy miként hangzik az, amikor saját maga beszél.
  • Önfegyelem. Kihívást intéz a meglévő hozzáállás, hit, viselkedés felé, és olyan új formákat fejleszt ki, melyek elősegítik az egyéni célok megvalósulását.
  • Stílus. Használja a személyes erősségeket és legyőzi a korlátokat, hogy egy győztes stílus fejlődjön ki.
  • Meghatározó tettek. Habár ez kényelmetlen, és a személyes bizonytalanságokkal kell dacolni, azért szükséges, hogy a kliens elérje a rendkívülit.
  • Együttérzés. Saját maga iránt, ahogy kísérletezik az új viselkedésformákkal és megtapasztal visszaeséseket – és mások iránt is, ahogy ugyanezen mennek keresztül.
  • Humor. Elköteleződik az iránt, hogy nem veszi önmagát túl komolyan, humort használ arra, hogy a könnyítse és felvidítsa a helyzeteket.
  • Személyes kontrol. Megtartja a higgadtságot és lélekjelenlétet, amikor csalódással vagy be nem teljesedett elvárással néz szembe, elkerülve ezzel az érzelmi túlreagálást.
  • Bátorság. Többet elérni, mint eddig valaha. Kimozdul a félelmekből és belép a bővelkedésbe – mely magja a sikernek, és elkezdi a folyamatos önvizsgálatot, hogy legyőzze a belső és külső akadályokat.


Hogyan tudja megállapítani, hogy a coaching a megfelelő módszer Önnek?
Ahhoz, hogy megállapítsa, hasznos lesz-e Önnek a coaching, gondolja át, mit is szeretne elérni egy coaching folyamatban. Amikor valakinek egészen tiszta elképzelése van a vágyott eredményről, egy coaching folyamat hasznos eszköz lehet abban a stratégiaalkotásban, hogy ezt az eredményt könnyebben elérje.
Mivel a coaching egy partnerkapcsolat, azt a kérdést is tegye fel, hogy hasznosnak tartja-e az együttműködést, a más nézőpontból való megközelítést, valamint, hogy új perspektívákat fontoljon meg. Azt is mérlegelje, készen áll-e arra, hogy időt és energiát szenteljen az életében és/vagy munkájában történő valódi változásokra.
Ha válasz ezekre a kérdésekre igen, akkor a coaching valószínűsíthetően előnyös módszer az Ön számára a fejlődésre és növekedésre.


Hogyan zajlik egy coaching folyamat?
A coaching folyamat rendszerint egy interjúval kezdődik (ez lehet személyes vagy telefonos megbeszélés is), azért, hogy közösen átnézzük, melyek azok a körülmények és lehetőségek, melyekkel Ön ügyfélként jelenleg szembenéz. Ekkor határozzuk meg a partnerség működési területeit, azonosítjuk a cél szerinti prioritásokat és fogalmazzuk meg pontosan a vágyott eredményeket.  Ez – az úgynevezett 0. találkozó – szolgálja azt is, hogy kliensként és coachként felmérjük a kölcsönös szimpátiát és eldöntsük, együtt kívánunk-e dolgozni. A 0. találkozó díjmentes. A további coaching ülések lehetnek személyes találkozók (de lehet telefonos megbeszélés is), ahol minden egyes ülés előre egyeztetett időhosszúságú (1–1,5 óra). A megbeszélt találkozások között Ön kliensként konkrét feladatokon dolgozik, melyek elkészítésével saját személyes céljának megvalósulását támogatja. Coachként mindeközben további forrásokat biztosíthatok Önnek könyvek, cikkek, tesztek, listák, összegzések formájában, mindezekkel támogatva és serkentve az Ön gondolkodását és tetteit. A coaching folyamat hosszúsága eltérő, ez függ az Ön személyes szükségeitől és preferenciától.
Egy coaching folyamat általában 3–6 hónap időigényű, de ettől lehetnek eltérő hosszúságú folyamatok is. (Ez függ a cél típusától, a találkozások sűrűségétől, a fizetőképességtől, s hogy ügyfélként hogyan kívánja elsajátítani az új nézőpontokat.)


Miben különbözik a coaching más segítő szakmáktól?
A coaching mint hivatás, a segítő szakmák egy-egy aspektusát magában foglalja, mégis eltér a már ismert segítő szerepektől.
  • A coach nem tanácsadó. Bár tartalmilag segít cselekvési és megoldási alternatívákat találni, mégsem a direkt tanácsadás áll a fókuszában.
  • A coach nem mentor. Bár segít felnőni az új szerepkörökhöz, mégsem ő válaszol a kérdésekre, hanem ő teszi fel a kérdéseket.
  • A coach nem gondozó. Bár támogatja a projektek, munkafeladatok közben felmerülő problémák tisztábban látását és a megoldási alternatívák megtalálását, nem a megvalósításban van jelen, s nem hosszú távú a kapcsolat.
  • A coach nem szupervizor. Bár személyes szintű tapasztalati tanulást vezet, nem feltétlenül tárgyi-szakmai tudást ad át.
  • A coach nem terapeuta. Bár személyes életviteli, belső és/vagy külső élethelyzetekben nyújt segítséget, mégsem terápiás kapcsolat kialakítására hivatott.
  • A coach nem tréner. Bár célirányos eszközök, gyakorlatok segítségével tanulásra ösztönöz, a coach célja a személyre szabott egyéni fejlesztés.
  • A coach nem szponzor. Bár kezdeményez, fejleszt, támogat, mégsem a védő szerep és a saját tekintélyének hozzájárulása fontos az adott projekt kivitelezéséhez.
  • A coach nem kutató. Bár segít a tényfeltárásban, a megfelelő képalkotásban, a diagnózis felállításában, nem dolga a mélyben levő dolgok okainak felkutatása.
  • A coach nem kísérő. Bár moderálja a vizsgálódás, elemzés, döntés folyamatait, nem ad direkt tanácsokat a különféle eljárásokat illetően.